De verhaalredacteur let vooral op de opbouw van een verhaal: is die logisch en consistent, is er een goede spanningsboog, is een auteur (te) expliciet of juist (te) impliciet et cetera.

(Kijk voor welke stappen er genomen moeten worden op de Manuscripten pagina.)

Celestine Anema is al tientallen jaren bezig met schrijven, maar heeft daarvan nog niets gepubliceerd omdat het doorgaans grote projecten bevat waar ze heel lang aan schaaft. Haar specialiteit is goed doordachte verhalen waarin er veel verwijzingen naar eerdere en latere gebeurtenissen in het verhaal zitten. Vaak gaat het over liefde of seksualiteit, gevoelens, en hoe mensen daar mee worstelen, waarbij de toonzetting over het algemeen niet optimistisch of vrolijk is. De werelden waarin het speelt zijn vaak net ietwat surrealistisch, maar verwijzingen naar onze eigen wereld en de misstanden daarin komen veelvuldig voor. Celestine is goed op consistentie en interne samenhang in verhaallijnen. Ook is ze goed op grammaticaal correct en helder schrijven. Celestine heeft een hekel aan thrillers, omdat de thematiek van zulk soort boeken haar totaal niet aanspreekt, en ze de onderwerpkeuze meestal clichématig vindt. Celestine heeft grote delen van haar leven in het buitenland doorgebracht, met name op een aantal eilanden.

 

Remco Coppejans (Vlissingen, 1962)is onder andere ambtenaar, ondernemer en medewerker in de zorg geweest. In 2019 begon hij te werken aan een beoogde eerste roman, die hij dit jaar (2021) hoopt te publiceren. Tijdens dat proces heeft hij veel gelezen óver schrijven en enkele verhalen ingezonden naar de wedstrijd van het blad Schrijven (Verhaal van de Maand), die de longlist haalden. Ergens tijdens zijn 14e levensjaar las hij Wolkers’ Turks Fruit, waarna hij zijn jeugdboeken verbrandde en voortaan de volwassenensectie van de bibliotheek afstruinde. Die nieuwsgierigheid naar vooral de Nederlandse literatuur is nooit verdwenen. Nu hij zelf schrijft, beseft hij pas dat het een vak is, en verdraaid ingewikkeld, maar tot op zekere hoogte aan te leren. Hulp daarbij van een derde kan daarbij soms helpen. De coöperatieve gedachte van In De Rieten Stoel sprak hem daarom direct aan. Graag leest Remco nieuwe manuscripten of een door de schrijver geselecteerd deel ervan om zijn indruk van het geheel te geven </p>

In het dagelijks leven is Jolanda Beense werkzaam als Laboratorium Medewerkster /Kwaliteitsmedewerkster bij een afvulbedrijf. In haar vrije tijd besteedt ze haar tijd aan haar gezin, aan haar parkieten (Jolanda is kweker van grasparkieten en valkparkieten en heeft een eigen kweeknummer), en aan het schrijven.

Het schrijven doet Jolanda al van kinds af aan, maar vanaf het jaar 2014 is ze er pas serieus mee aan de slag gegaan. Een verhaal wat zij op haar 20e heeft geschreven en wat bestond uit 30 multomap blaadjes heeft ze bewerkt en is uitgegroeid tot een spannend manuscript. Binnenkort hoopt ze te debuteren met haar eerste boek. Naast het schrijven volgt Jolanda allerlei cursussen op schrijfgebied. Onlangs heeft ze de cursus en Masterclass Teksten Corrigeren gevolgd en behaald. Ook is ze lid van een online schrijfgroep, waarin schrijvers elkaar van feedback voorzien.

Jolanda zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik: spelling, grammatica en zinsbouw, maar zal ook naar de verhaallijnen en realiteitsgehalte kijken.

 

Menno Marrenga U heeft vragen over (I)uw(/I) verhaal en zit niet te wachten op Menno´s levensverhaal en staat van dienst. Dat misschien later, ooit. Wat nu voor u van belang is: Menno is goed in het vinden van diepligggende ontwerpfouten. Velen zijn daar niet blij mee, maar een enkeling kan wel waarderen als hij onderbouwd voorstelt het hele manuscript weg te gooien en vanaf de grond opnieuw op te bouwen vanuit een ander perspectief of met een andere techniek.  Benader hem niet met een verhaal waarvan je weet dat het perfect is, op wat puntjes op de i na.  Benader hem wel met een verhaal waarvan je weet dat het de moeite van nog heel wat werk waard is (voor jezelf, maar ook voor hem!), waarvan je aanvoelt dat het niet loopt maar waar je zelf te dicht op staat voor een foutenanalyse. Benader hem vroeg, met taalfouten, onuitgewerkte passages en al – in ieder geval voordat je je hebt klemgeschreven.

Menno wil jouw manuscript graag beoordelen op verhaallijn en realiteitsgehalte.

Christine Bols is op Kerstdag 1950 geboren in de buurt van het Vlaamse Antwerpen. Nu woont zij samen met haar Britse partner in Herselt, een gezellige gemeente in de Antwerpse Kempen. Al sinds haar jeugd verslond zij boeken en daar is het zaadje geplant om ooit zelf een boek te schrijven. Maar een fulltime job, een gezin en vele andere bezigheden, weerhielden haar er een beetje van. Toen zij op haar zestigste met pensioen ging, is ze echt aan het schrijven begonnen. Simpel was het niet, want er zijn maar weinig uitgevers die je manuscript echt lezen, laat staan beoordelen. Haar eerste thriller ‘Vrouwen van Corvallis’ werd in 2012 (na 2 jaar zoeken) uitgegeven bij Kramat, zo ook haar tweede ‘Waverly’ en haar derde ‘Greenfields.’ Inmiddels is haar vierde (‘Dancer’) uitgegeven door uitgeverij Aquazz. Ook mijn laatste thriller ‘Kortsluiting’ is daar ondergebracht.

Een goede thriller voor haar is er eentje waarbij de lezer al bij het begin als het ware in de actie wordt gegooid, tussendoor even naar adem kan happen om dan tot een onverwacht einde, liefst met een twist in the tail, te komen. Om die spanning te creëren hoeven er geen twintig doden te vallen en zelfs geen druppel bloed. Onderhuidse spanning is minstens zo belangrijk. Bij het lezen van een thriller moet de lezer het gevoel krijgen dat hij telkens weer een bladzijde wil omslaan om te weten wat er verder gebeurt. Het belang van een cliffhanger op het einde van een hoofdstuk is dus zeker niet te onderschatten.

Christine wil jouw manuscript graag beoordelen op verhaallijn en realiteitsgehalte.

Bavo De Cooman is leraar Engels-Duits en websitebouwer. Hij schrijft verhalen met hoge fantasiefactor, die je kan lezen op www.bavodecooman.be. Zijn eerste kinderboek, De Tijdrovers, verscheen in 2017 bij Tiny Tale’s Bookshop, een nieuwe uitgever van gepersonaliseerde kinderboeken. Hij is gefascineerd door de grens tussen papier en digitaal en hoe die te overstijgen. Daarmee experimenteert hij o.a. door zijn boek De Tijdrovers online te laten doorlopen. Hij brengt zijn lezers naar een website waar extra verhalen een brug slaan naar een vervolg. Spelletjes, raadsels en kleurplaten zijn net als de verhalen stukjes van een grotere puzzel die stukje voor stukje gelegd wordt.

Bavo zal jouw manuscript beoordelen op verhaallijn, spanningsopbouw en interne logica. Hij kijkt ook naar originaliteit, stijl en taalgebruik.

Jan P. Meijers begon ooit aan een opleiding Literatuurwetenschap. Al besloot hij zelf te willen schrijven. In 1994 gaf hij in eigen beheer zijn eerste roman uit.
Sindsdien heeft hij romans, verhalen en gedichten gepubliceerd bij diverse uitgeverijen, en won hij meerdere schrijfwedstrijden.
Recente publicaties (2018): Het Rotterdam Schrijft boek, Sweek Publishing; Achterblijvers, Godijn Publishing en Ladders van schuim – roman, uitgeverij aquaZZ.
Daarnaast is hij steeds actief als proeflezer op schrijvenonline.org.

Jan zal jouw manuscript beoordelen op de verhaallijnen en realiteitsgehalte.

Marianne van der Wal-Bredemeijer is KAM-coördinator bij een middelgroot hoveniersbedrijf. In haar vrije tijd schrijft ze verhalen. Wat ooit begon als redactiewerk voor de schoolkrant, groeide uit tot haar grootste liefhebberij. Marianne schreef verhalen voor gezinsvieringen in de kerk en volgde een aantal schrijfcursussen. Van een van de verhalen die ze daarvoor bedacht, schreef ze een (jeugd)boek, waarvan thans het manuscript ter beoordeling bij enkele uitgevers ligt.
In 2014 gaf ze enkele schrijfworkshops op de basisschool en ze beoordeelde manuscripten van een aantal aspirant-schrijvers. Naast het beheer van haar website heeft ze een blog waarop ze op een luchtige manier schrijft over alledaagse onderwerpen want ze houdt van spelen met taal. In 2015 won ze de (gedeeld) tweede prijs bij het Groot Wijchens Dictee) en in 2017 kwam ze bij een schrijfwedstrijd met een mini-thriller op de longlist, hetgeen haar nog meer motiveerde om door te gaan met haar geliefde schrijfhobby.

Marianne zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik (spelling, grammatica, zinsbouw), maar ze zal ook kijken naar originaliteit, stijl, verhaallijnen, karakters en spanningsopbouw.

Hein van der Hoeven (Haarlem, 1951; woonachtig in Den Haag) werkte van 1981 – 2014 op het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zijn standplaatsen waren Leidschendam, Den Haag, Madrid en Hanoi. Vanaf 2012 werden diverse korte verhalen van zijn hand in literair tijdschrift Extaze gepubliceerd. Met André Carstens, Aaltje de Roos en Felix Monter legde hij in 2013 25 jaar BZ-cabaret vast in het boek Apekool. Hij is lid van het Haagse schrijverscollectief Wild Mind en voorzitter van het Springergenootschap. Bij Uitgeverij In de Knipscheer verscheen in 2018 de roman Jongen met rood vest verschijnen. Gepland is verder een Duitstalige novelle, Mach mal Pause, een verhaal bij een serie van zes schilderijen van Diederik Gerlach.

Hein zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik: spelling, grammatica, zinsbouw, maar ook kijkt hij naar de verhaallijnen en realiteitsgehalte.

Annette van der Meij – Rijsdam studeerde Engelse taal en cultuur aan de Universiteit Leiden met een bijvak Journalistiek en Nieuwe Media, deed fictie 1 en 2 bij Editio en een inleidende module bij de Schrijversacademie.
Dit jaar was zij een van de genomineerde voor de Editio debutantenprijs. Ook haalde zij de Sweekstars finale met een thriller en kwam in de top tien ‘Go Explore’ verhalen.
Ze schrijf korte verhalen en gedichten. Een aantal zijn opgenomen in diverse bundels of gepubliceerd online.
Daarnaast geef ze regelmatig feedback op Schrijven Online, Sweek en de Facebookpagina Korte Verhalen en Gedichten.

Annette zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik: spelling, grammatica, zinsbouw, maar ook kijkt zij naar de verhaallijnen en realiteitsgehalte.

Trudy Brinkman heeft niet alleen zo’n zeshonderd korte verhalen (waarvan er vijf in wedstrijdbundels zijn opgenomen) op haar naam staan maar ook vier boeken zijn er van haar hand verschenen. Het vijfde (over haar moeder die is overleden aan de gevolgen van Alzheimer) nadert de afronding.
Sinds 2011 verzint zij iedere maand een schrijfuitdaging voor haar facebookpagina schrijvelarij” waarbij zij iedere inzending leest een op aanvraag van kritisch commentaar voorziet. Ook heeft zij een aantal schrijvers geholpen met het redigeren van hun verhaal waarvan de meeste daarna geplaatst zijn in bundels of in boekvorm uitgegeven.
Tot nog toe gepubliceerd: Turkse verleiding. Ik weet dat je nog leeft, Vlucht naar de duinen, Zuivere koffie.

Trudy zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik: spelling, grammatica, zinsbouw, maar ook kijkt zij naar de verhaallijnen en realiteitsgehalte.

foto peter

Peter den Hollander (www.peterdenhollander.nl) is docent Nederlands. Daarnaast schrijft en musiceert hij en houdt hij zich bezig met filosofie. Hij heeft online een vijftal romans gepubliceerd en, samen met Kees Ruys, het filosofische pamflet Assumed Existence (2007), dat tijdens een internationaal filosofisch congres in Las Vegas werd gepresenteerd. Verder heeft hij als singer-songwriter een cd met eigen composities uitgebracht die o.a. enkele malen op 100%nl is gedraaid. Peter den Hollander is de initiatiefnemer van de coöperatieve uitgeverij In de Rieten Stoel.

Peter zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik: spelling, grammatica, zinsbouw, maar ook kijkt hij naar de verhaallijnen en realiteitsgehalte..