De reëelredacteur bekijkt of het geschrevene reëel is: zijn de dialogen levensecht, zijn de gebeurtenissen geloofwaardig en is het verhaal overtuigend genoeg.

(Kijk voor welke stappen er genomen moeten worden op de Manuscripten pagina.)

Ludolf heeft jarenlang gewerkt als biologieleraar en als reisleider voor natuurreizen. Enkele jaren heeft hij met een cabaretgezelschap getoerd langs theaters in alle uithoeken van Nederland. Van kasteelroman tot inspirerende fictie, hij leest het allemaal. Sinds 2019 is hij zelf serieus aan het schrijven en wil nu niet anders meer. Hij heeft veel geleerd over het vak en brengt dat graag mee naar In de Rieten Mand. Hij kan zich nog geen specialist in enig literair gebied noemen, maar humor neemt hij serieus. Grappig bedoeld en grappig zijn, gaan zelden samen. In manuscripten gaat hij letten op geloofwaardigheid en inspirerende vondsten. 

 

Gerrit Guldenhemel. Conceptdenken behelst niet de on-mogelijkheden maar juist de mogelijkheden. Gerrit speelt zich al een leven lang diffuus en niet gericht door zijn dagen. Als kind werd een oude klomp zijn zeilboot in een woeste oceaan. Even later reed hij met dezelfde klomp probleemloos zijn eerste F-1 race. Hij won! De klomp bleek niet ‘HET antwoord’ maar ‘een antwoord’. 

Het spijt hem te moeten constateren dat het uitgangspunt op scholen, universiteiten en ook op kunstacademies nog steeds door kritisch denken wordt beheerst; dat probleemstellingen en oplossingen steeds maar weer met onderzoeksfeiten dienen te worden bewezen, cijfers, tentamens, examens, verdien-modellen. Kloppende resultaten zijn de leidraad tot diep in ons huisje-boompje-beestje gevoel. Het creatieve kind-in-ons mag geen plaats hebben en als het wel boven komt wordt het vaak als afwijkend bestempeld of krijgt helaas de lachers op zijn hand.

Hij denkt dat echte prestatieverbeteringen ontstaan wanneer we de flexibiliteit krijgen om andere keuzes te maken dan gewoonlijk. “If you keep doing what you did, you’ll keep getting what you got.”(Einstein? Henry Ford? geeft niet wie het zei, een oude quote blijft actueel) 

Een ding is zeker, uw creativiteit, uw manuscript zoals het er nu ligt, zal iets tot stand brengen dat eerder niet bestond, u verlegt een steen, hetzij als een nieuw boek of een fonkelnieuwe gedachte. En dat wil hij graag eens wil lezen.

Mattie Goedegebuur is van jongs af aan gefascineerd door de mogelijkheid met taal te spelen en observeert de wereld om zich heen. Ze wil wat ze ziet vastleggen in woord en vangen i. beeld en weergeven in haar eigen perspectief. De gedachtewereld van de mens en zijn emoties interesseren haar sterk; soms open, soms onnavolgbaar. Haar ogen zijn uw ingang in haar beleving.
Haar beleving is als poëzie in vijf dichtbundels en ca. 40 verzamelbundels te vinden en inmiddels zijn er ook kort verhalen van haar opgenomen in verhalenbundels.
Mattie beoordeelt je manuscript zowel op taalgebruik als op realiteitsgehalte.

Literaire biografie: https://mattiegoedegebuur.wordpress.com/over/

Christine Bols is op Kerstdag 1950 geboren in de buurt van het Vlaamse Antwerpen. Nu woont zij samen met haar Britse partner in Herselt, een gezellige gemeente in de Antwerpse Kempen. Al sinds haar jeugd verslond zij boeken en daar is het zaadje geplant om ooit zelf een boek te schrijven. Maar een fulltime job, een gezin en vele andere bezigheden, weerhielden haar er een beetje van. Toen zij op haar zestigste met pensioen ging, is ze echt aan het schrijven begonnen. Simpel was het niet, want er zijn maar weinig uitgevers die je manuscript echt lezen, laat staan beoordelen. Haar eerste thriller ‘Vrouwen van Corvallis’ werd in 2012 (na 2 jaar zoeken) uitgegeven bij Kramat, zo ook haar tweede ‘Waverly’ en haar derde ‘Greenfields.’ Inmiddels is haar vierde (‘Dancer’) uitgegeven door uitgeverij Aquazz. Ook haar laatste thriller ‘Kortsluiting’ is daar ondergebracht.

Een goede thriller voor haar is er eentje waarbij de lezer vanaf het begin als het ware in de actie wordt gegooid, tussendoor even naar adem kan happen om dan tot een onverwacht einde, liefst met een twist in the tail, te komen. Om die spanning te creëren hoeven er geen twintig doden te vallen en zelfs geen druppel bloed. Onderhuidse spanning is minstens zo belangrijk. Bij het lezen van een thriller moet de lezer het gevoel krijgen dat hij telkens weer een bladzijde wil omslaan om te weten wat er verder gebeurt. Het belang van een cliffhanger op het einde van een hoofdstuk is dus zeker niet te onderschatten.

Christine wil jouw manuscript graag beoordelen op verhaallijn en realiteitsgehalte.

 

Bavo De Cooman is leraar Engels-Duits en websitebouwer. Hij schrijft verhalen met hoge fantasiefactor, die je kan lezen op www.bavodecooman.be. Zijn eerste kinderboek, De Tijdrovers, verscheen in 2017 bij Tiny Tale’s Bookshop, een nieuwe uitgever van gepersonaliseerde kinderboeken. Hij is gefascineerd door de grens tussen papier en digitaal en hoe die te overstijgen. Daarmee experimenteert hij o.a. door zijn boek De Tijdrovers online te laten doorlopen. Hij brengt zijn lezers naar een website waar extra verhalen een brug slaan naar een vervolg. Spelletjes, raadsels en kleurplaten zijn net als de verhalen stukjes van een grotere puzzel die stukje voor stukje gelegd wordt.

Bavo zal jouw manuscript beoordelen op verhaallijn, spanningsopbouw en interne logica. Hij kijkt ook naar originaliteit, stijl en taalgebruik.

 

Jan Meijer begon ooit aan een opleiding Literatuurwetenschap. Al besloot hij zelf te willen schrijven. In 1994 gaf hij in eigen beheer zijn eerste roman uit.
Sindsdien heeft hij romans, verhalen en gedichten gepubliceerd bij diverse uitgeverijen, en won hij meerdere schrijfwedstrijden.
Recente publicaties (2018): Het Rotterdam Schrijft boek, Sweek Publishing; Achterblijvers, Godijn Publishing en Ladders van schuim – roman, uitgeverij aquaZZ.
Daarnaast is hij steeds actief als proeflezer op schrijvenonline.org.

Jan zal jouw manuscript beoordelen op de verhaallijnen en realiteitsgehalte.

 

Marianne van der Wal-Bredemeijer is KAM-coördinator bij een middelgroot hoveniersbedrijf. In haar vrije tijd schrijft ze verhalen. Wat ooit begon als redactiewerk voor de schoolkrant, groeide uit tot haar grootste liefhebberij. Marianne schreef verhalen voor gezinsvieringen in de kerk en volgde een aantal schrijfcursussen. Van een van de verhalen die ze daarvoor bedacht, schreef ze een (jeugd)boek, waarvan thans het manuscript ter beoordeling bij enkele uitgevers ligt.
In 2014 gaf ze enkele schrijfworkshops op de basisschool en ze beoordeelde manuscripten van een aantal aspirant-schrijvers. Naast het beheer van haar website heeft ze een blog waarop ze op een luchtige manier schrijft over alledaagse onderwerpen want ze houdt van spelen met taal. In 2015 won ze de (gedeeld) tweede prijs bij het Groot Wijchens Dictee) en in 2017 kwam ze bij een schrijfwedstrijd met een mini-thriller op de longlist, hetgeen haar nog meer motiveerde om door te gaan met haar geliefde schrijfhobby.

Marianne zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik (spelling, grammatica, zinsbouw), maar ze zal ook kijken naar originaliteit, stijl, verhaallijnen, karakters en spanningsopbouw.

 

Hein van der Hoeven (Haarlem, 1951; woonachtig in Den Haag) werkte van 1981 – 2014 op het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zijn standplaatsen waren Leidschendam, Den Haag, Madrid en Hanoi. Vanaf 2012 werden diverse korte verhalen van zijn hand in literair tijdschrift Extaze gepubliceerd. Met André Carstens, Aaltje de Roos en Felix Monter legde hij in 2013 25 jaar BZ-cabaret vast in het boek Apekool. Hij is lid van het Haagse schrijverscollectief Wild Mind en voorzitter van het Springergenootschap. Bij Uitgeverij In de Knipscheer verscheen in 2018 de roman Jongen met rood vest verschijnen. Gepland is verder een Duitstalige novelle, Mach mal Pause, een verhaal bij een serie van zes schilderijen van Diederik Gerlach.

Hein zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik: spelling, grammatica, zinsbouw, maar ook kijkt hij naar de verhaallijnen en realiteitsgehalte.

 

Annette van der Meij – Rijsdam studeerde Engelse taal en cultuur aan de Universiteit Leiden met een bijvak Journalistiek en Nieuwe Media, deed fictie 1 en 2 bij Editio en een inleidende module bij de Schrijversacademie.
Dit jaar was zij een van de genomineerde voor de Editio debutantenprijs. Ook haalde zij de Sweekstars finale met een thriller en kwam in de top tien ‘Go Explore’ verhalen.
Ze schrijf korte verhalen en gedichten. Een aantal zijn opgenomen in diverse bundels of gepubliceerd online.
Daarnaast geef ze regelmatig feedback op Schrijven Online, Sweek en de Facebookpagina Korte Verhalen en Gedichten.

Annette zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik: spelling, grammatica, zinsbouw, maar ook kijkt zij naar de verhaallijnen en realiteitsgehalte.

 

Trudy Brinkman heeft niet alleen zo’n zeshonderd korte verhalen (waarvan er vijf in wedstrijdbundels zijn opgenomen) op haar naam staan maar ook vier boeken zijn er van haar hand verschenen. Het vijfde (over haar moeder die is overleden aan de gevolgen van Alzheimer) nadert de afronding.
Sinds 2011 verzint zij iedere maand een schrijfuitdaging voor haar facebookpagina schrijvelarij” waarbij zij iedere inzending leest een op aanvraag van kritisch commentaar voorziet. Ook heeft zij een aantal schrijvers geholpen met het redigeren van hun verhaal waarvan de meeste daarna geplaatst zijn in bundels of in boekvorm uitgegeven.
Tot nog toe gepubliceerd: Turkse verleiding. Ik weet dat je nog leeft, Vlucht naar de duinen, Zuivere koffie.

Trudy zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik: spelling, grammatica, zinsbouw, maar ook kijkt zij naar de verhaallijnen en realiteitsgehalte.

 

foto peter

Peter den Hollander (www.peterdenhollander.nl) is docent Nederlands. Daarnaast schrijft en musiceert hij en houdt hij zich bezig met filosofie. Hij heeft online een vijftal romans gepubliceerd en, samen met Kees Ruys, het filosofische pamflet Assumed Existence (2007), dat tijdens een internationaal filosofisch congres in Las Vegas werd gepresenteerd. Verder heeft hij als singer-songwriter een cd met eigen composities uitgebracht die o.a. enkele malen op 100%nl is gedraaid. Peter den Hollander is de initiatiefnemer van de coöperatieve uitgeverij In de Rieten Stoel.

Peter zal jouw manuscript beoordelen op taalgebruik: spelling, grammatica, zinsbouw, maar ook kijkt hij naar de verhaallijnen en realiteitsgehalte.